جشنواره دانشجویی «تیتر سیزدهم» با محوریت حمایت از غزه می‌آید

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم و فناوری از برگزاری سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی «تیتر»، با محوریت حمایت از غزه و روایت پیشرفت کشور خبر داد.

جشنواره دانشجویی «تیتر سیزدهم» با محوریت حمایت از غزه می‌آید

نشست خبری سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی «تیتر»در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهدی بادپا مدیرکل فرهنگی وزارت علوم و فناوری، گفت: در بهمن ماه امسال جشنواره نشریات دانشجویی کشور موسوم به «جشنواره تیتر» با همکاری وزارت بهداشت و با میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد. شورای سیاست گذاری این جشنواره نیز از اهالی رسانه هستند. با توجه به اینکه این جشنواره به مدت دو سال برگزار نشده است، امسال شاهد برگزاری آن با مشارکت بیشتر دستگاه ها و دانشجویان خواهیم بود.

بادپا در ادامه گفت: حمایت از پیشرفت های کشور در بخش های مختلف یکی از تاکیدات ما در این جشنواره است. متاسفانه شاهد بذرافشانی دشمنان در ایجاد یاس در دانشگاه های کشور بودیم. در همین خصوص نیز رهبر معظم انقلاب در دیدار با اساتید دانشگاه ها اعلام کردند که دستگاه ها و دانشگاه ها برای رفع این مشکل به فکر راه چاره باشند. در همین راستا اردوهای روایت پیشرفت و خود این گفتمان نیز برای نشان دادن پیشرفت های بخش های علمی، فرهنگی، صنعتی و غیره به راه افتاده است. 

وی در این باره توضیح داد: در دولت آیت الله رئیسی اردوهای روایت پیشرفت رو به شکل گرفتن رفت و از طرفی در وزارت علوم قرارگاه شهید فخری زاده برای توسعه گفتمان پیشرفت را راه اندازی کردیم. سال گذشته نیز ۹۴۰۰ اردوی پیشرفت توسط معاونت فرهنگی وزارت علوم برگزار شد و ۲۰۰۰  نفر در این اردوها شرکت کردند. برنامه ریزی ما ایجاد ستادی در این زمینه برای ادامه فعالیت اردوهای و روایت های پیشرفت با توان بیشتر است.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم و فناوری تصریح کرد: در همین زمینه نیز نشست های عصر روایت پیشرفت را نیز در دانشگاه ها برگزار می‌کنیم و از ظرفیت خود دانشگاه ها نیز استفاده خواهیم کرد. پویش های کتاب خوانی نیز در این زمینه با شعار «هر دانشجو یک روایت پیشرفت» برای نشان دادن جایگاه واقعی ایران در حوزه های مختلف علمی، فناوری، نظامی، پزشکی و غیره برگزار خواهد شد.

بادپا افزود: یکی دیگر از محورهای حائز اهمیت برای ما حوزه کتاب و کتابخوانی است که متاسفانه پیشتر برنامه ریزی منظمی در این زمینه نداشتیم اما قرار است شبکه خوبی برای پخش و معرفی کتاب ها در دانشگاه ها داشته باشیم. از سوی دیگر در حوزه کتاب های دفاع مقدس و تبیین آن ها در دانشگاه ها فعالیت ویژه ای نبود که امسال کتاب «سرباز روز نهم» درباره شهید صدری زاده را انتخاب کردیم و در قالب پویش «مثل مصطفی» تا ۱۲ بهمن ادامه خواهد داشت و استقبال نیز خوبی شده است.

وی تصریح کرد: در معاونت فرهنگی با همکاری ناشران و نهاد رهبری این کتاب ها با ۷۰ درصد تخفیف به دست دانشجوها خواهد رسید. فعالیت گسترده تر  کانون های کتابخوانی را نیز با همکاری نهاد کتابخانه های کشور پیگیری خواهیم کرد .

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم و فناوری با بیان اینکه جشنواره تئاتر دانشجویی نیز ۴ سال است برگزار نشده است، عنوان کرد: امسال تفاهم نامه ای با مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد منعقد شده تا از ارتقای بخش آموزش و‌ تئاتر که در دوران کرونا آسیب دیده بود، حمایت شود. برای اینکه بتوانیم جشنواره خوبی برگزار کنیم در حاشیه جشنواره تئاتر فجر این جشنواره نیز برگزار خواهد شد. در این زمینه نیز فراخوان های لازم در دانشگاه ها اعلام شده است و از کانون های تئاتر نیز آثار را خواستیم و آثار برتر به جشنواره تئاتر فجر ارسال خواهد شد. همچنین از کانون های تئاتر فعال در حمایت از غزه نیز حمایت خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره پایان نامه های دینی و قرانی نیز برگزار می شود و از این پایان نامه ها و اساتید راهنمای آن ها حمایت خواهد شد. در آذر ماه و همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه (س) نیز سوگواره تجلیل از خادمین اربعین و گروه های دانشجویی فعال در اربعین را در دانشگاه ها خواهیم داشت.

در ادامه این نشست متین منتظمی دبیر سیزدهمین دوره جشنواره تیتر گفت: امسال سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر، برگزار خواهد شد و در این دوره حوزه فضای مجازی نیز در جشنواره دخیل خواهد بود. نگاه در شورای سیاست گذاری پیوند نشریات و رسانه های کشور است. جشنواره از بخش رقابتی آثار برگزیده، شمال ۱۶ مورد عنوان خواهد بود. در بخش آثار برگزیده، نشریات برگزیده را داریم که این نشریات مورد داوری قرار  خواهند گرفت.

منتظمی تصریح کرد: بخش دیگر جشنواره مربوط به فضای مجازی و نشریات الکترونیک است. بخش ویژه نیز یکی از موضوعات مهم جشنواره با محوریت موضوعات روز خواهد بود. محور بخش دیگر جشنواره نیز بحث حل مسائل علمی و نقش دانشگاه ها در حل آن است. آینده نگری و امید به آینده نسل جوان نیز محور از محورهای دیگر این جشنواره خواهد بود و در این رابطه آثار را دریافت می‌کنیم.

دبیر سیزدهمین دوره جشنواره تیتر تاکید کرد: در سال های اخیر نیز موضوع «روایت پیشرفت» مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و باید در همه بخش های کشور بر روی آن کار شود. قرار است یک روایت دانشجویی برای پیشرفتی که در بخش های مختلف کشور داشتیم، داشته باشیم. افزایش مشارکت در انتخابات نیز از موضوعات بخش ویژه جشنواره خواهد بود.

وی عنوان کرد: آرمان های گام دوم انقلاب و موضوع فعالیت دانشجویان در حمایت از حماسه فلسطین نیز بخش دیگر جشنواره تیتر است و بازه زمانی آثار در این بخش نیز ۱ شهریور ۱۴۰۰ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ است. البته بازه زمانی آثار ویژه از یکم شهریور ۱۴۰۰ الی ۱۶ آذر ۱۴۰۲ خواهد بود.

دبیر جشنواره تیتر اظهار داشت: مجموعا فرایندهای جشنواره آغاز شده و دی ماه فرایند داوری خواهد بود. داوری نیز شامل سه مرحله بوده که مرحله اول پایش کلی آثار، مرحله دوم با حضور چهره های شاخص، خبرنگاران و غیره و مرحله سوم نیز ۲۰ الی ۳۰ نفر از چهره های شاخص رسانه ها آثار را داوری خواهند کرد. برخی کارگاه ها هم در حاشیه جشنواره برگزار خواهد شد.

منتظمی ابراز داشت: هدف ما در جشنواره این است که فعالان نشریات دانشجویی را به بحث رسانه ای کشور نزدیک کنیم و از ظرفیت آنان در رسانه ها استفاده کنیم.

جهت شرکت در جشنواره تا پایان آذرماه می توانید آثار خود را از طریق ادرس https://titrfestival.dmsrt.ir/  ارسال کنید

فرآیند و آیین نامه جشنواره از طریق لینک زیر قابل دسترسی می باشد.

آیین نامه جشنواره