حوزه و دانشگاه هم‌افزایانه تجارب علمی خود را به میدان بیاورند

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا؛ نشست هم اندیشی حوزویان و دانشگاهیان با موضوع نقش حوزه و دانشگاه در جهاد تبیین با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با حضور آیت الله عابدینی نماینده محترم ولی فقیه در استان قزوین ،حجت‌الاسلام رضوانی  امام جمعه محترم  شهرستان بوئین زهرا ،آقای […]

حوزه و دانشگاه هم‌افزایانه تجارب علمی خود را به میدان بیاورند

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا؛ نشست هم اندیشی حوزویان و دانشگاهیان با موضوع نقش حوزه و دانشگاه در جهاد تبیین با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با حضور آیت الله عابدینی نماینده محترم ولی فقیه در استان قزوین ،حجت‌الاسلام رضوانی  امام جمعه محترم  شهرستان بوئین زهرا ،آقای دکتر رجب زاده رئیس محترم دانشگاه پیام نور مرکز بوئین زهرا، آقای دکترذوالفقارزاده مسؤل محترم  بسیج اساتید استان، رؤسای محترم دانشگاه آزاد  و فنی مهندسی و جمعی از مسؤلین حوزه و دانشگاه در سالن شهید مطهری دانشگاه آزاد بوئین زهرا برگزارشد .

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی اظهار کرد: سال ۵۸ که بحث وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شد، به این منظور آنقدر اساتید و دانشجویان به قم آمده بودند که محسوس بود جمعیت ویژه‌ای در قم حاضر شده‌اند، حیاط بزرگ اجتماعات دانشگاهیان و حوزویان نیز سالن بزرگ مدرسه فیضیه بود، حجره طلبه‌ها هم محل اسکان دانشجویان بود، این حرکت خیلی باارزش بود.

وی ادامه داد: سال ۵۹ نیز طلبه‌ها به دانشگاه تهران رفتند، نماز جمعه آن هفته در تهران رنگ و بوی وحدت حوزه و دانشگاه را گرفت، بعد از نماز همه به دانشگاه رفتند، در آن روزها برای اولین بار صدای گلوله‌های ضد هوایی در تهران شنیده شد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: بعدها این مراسمات وحدت حوزه و دانشگاه تشریفاتی و کمرنگ شد، در چنین موقعیتی کاری که شما کرده‌اید و این مراسم بسیار قیمتی و مغتنم است، در اینجا میزبان ما آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا» است، این آیه ما را دعوت به وحدت نکرده است، اصلاً ما آیه‌ای نداریم که ما را دعوت به وحدت کند، قرآن ما را دعوت به توحید کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: توحید زیرساخت ماندگار وحدت است، اگر خدا وحدت را به ما می‌سپرد «مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ» می‌شد اما وقتی ما را به زیرساخت آن یعنی توحید دعوت کرده «مَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ» است، توحید تمام‌شدنی نیست، خداوند در آیه ۹۶ سوره نحل می‌فرماید «مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ»، یعنی (آنچه پیش شماست تمام مى‌شود و آنچه پیش خداست پایدار است).

وی خاطرنشان کرد: وحدت به تنهایی قداستی ندارد، پیوست‌های وحدت هستند که وحدت را معرفی می‌کنند تا ما متوجه ارزش‌های آن شویم، برای مثال همه مردم یک زمانه‌ای در یک جغرافیایی جمع شدند تا حضرت ابراهیم (ع) را به داخل آتش بیندازند، اگر وحدت قداست داشت ما چقدر از حضرت ابراهیم (ع) شاکی بودیم که چرا در وحدت شرکت نکرده‌ای و به تنهایی در مقابل آن‌همه ایستاده‌ای، اگر وحدت قداست داشت در کربلای امام حسین (ع) در سال ۶۱ هجری وحدت کدام طرف بود؟ بنابراین نمی‌شود قداست را روی دوش وحدت سوار کرد.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: اگر وحدت به تنهایی قداست داشت، شیخ فضل‌الله نوری وقتی بالای چوبه دار بود و همه جمعیت داشتند سوت و کف می‌زدند، چرا با وحدت همراهی نکرد؟ قرآن به ما نشان می‌دهد ما تابع وحدت نیستیم، تابع توحید هستیم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در توضیح تحکیم وحدت باید گفت که اگر تحکیم از حکمت ریشه بگیرد و اگر وحدت ما توحیدی باشد آن موقع به مقصد رسیده‌ایم، اگر غیر از این بود ما متضرر شده‌ایم.

وی یادآور شد: همه علوم ما دینی هستند، این مطلبی است که حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی زیاد روی آن تأکید دارند، ایشان می‌گویند چرا شما به علوم حوزه‌های علمیه می‌گویید علوم دینی، حوزه‌ها چه می‌گویند که علم آن علم دینی شده است؟ حضرت آیت‌الله جوادی آملی می‌گوید حوزه‌ها می‌گویند قال الله تبارک و تعالی.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر دانشگاه‌ها را هم جمع کنیم و علومشان را در یک کلمه خلاصه کنیم، دانشگاه‌ها دنبال این هستند که بگویند «خلق الله تبارک و تعالی»، آیا «قال الله» علوم دینی است و «خلق الله» و «فعل الله» علوم دینی نیست؟ بنابراین همه علوم حقیقی در عرصه تفسیر و تبیین حقایق آسمانی و الهی هستند، چه آنکه الفاظ، عبارات، آیات و حدیث است، چه آنکه فیزیک، شیمی و نجوم و امثال این‌هاست.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: بنابراین هم حوزه و هم دانشگاه هم‌افزایانه باید تجارب علمی خود را بیاورند تا این دو دریا به هم بپیوندند و معجزه‌ای نشان دهند، البته همین طور هم شده است و اثر آن را می‌بینیم، امروز بحمدالله سرعت علمی کشور ۱۳ برابر میانگین دنیا شده و در خیلی زمینه‌ها جزو کشورهای تک رقمی دنیا هستیم، البته این آمار برای گذشته است، ان‌شاءالله اکنون ارتقا پیدا کرده باشیم، همه این‌ها نشان از پیشرفت جدی ماست، علتش هم این است که این هم‌افزایی اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: ما باید بدانیم که رسالت انقلاب چه بوده است، ما برای قزوین، تهران، قم و این حومه‌ها انقلاب نکرده‌ایم، انقلاب ما یک انقلاب جهانی است، حضرت مسیح از بزرگ‌ترین پیغمبران مطرح دنیاست، از آیه ۶ سوره صف در می‌یابیم مخاطبان حضرت عیسی (ع) فقط بنی‌اسرائیل بودند، البته نه همه بنی‌اسرائیل، بلکه فقط بخشی از بنی‌اسرائیل، چرا که کلمه «جمیعا» در این آیه نیامده است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در این آیه حضرت عیسی (ع) می‌فرماید من تورات را که پیش از من بوده قبول دارم و بشارت به آمدن پیامبری می‌دهم که نام او احمد است، همین فضا در رابطه با رسول گرامی اسلام در آیه ۱۵۸ سوره اعراف آمده است، از این آیه در می‌یابیم رسالت پیامبر (ص) برای آحاد مردم دنیا در هر زمان و مکانی است، در این آیه کلمه «جمیعا» نیز آمده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: ما هرگز شاهد نبوده‌ایم مانند امروز مردم دنیا بیدار شده باشند، ما هیچ وقت به اندازه اکنون شاهد نتیجه بعثت، عاشورا، انتظار ظهور و غدیر نبوده‌ایم.

وی تصریح کرد: سال ۵۴ که طلبه‌ها در مدرسه فیضیه به مناسبت دوازدهمین سالگرد قیام امام خمینی (ره) در سال ۴۲ قیام کردند، این حضور فعال از روز ۱۴ خرداد تا عصر روز ۱۷ خرداد ادامه پیدا کرد، البته از ۱۵ خرداد مدرسه محاصره شد و رفت و آمد در آن قدغن بود، ژاندارمری به طلاب اصرار می‌کرد بیایید بروید تا برادرکشی نشود اما طلبه‌ها می‌گفتند ما تا آخر ایستاده‌ایم.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: آن ایام همان زمانی بود که ساواک بدترین رفتارها را با دستگیرشده‌ها داشت، مدرسه فیضیه محاصره بود و هلی‌کوپتر می‌آمد از بالا عکس می‌گرفت و جمعیتی از گارد شاهنشاهی هم به قم برای سرکوب طلاب آمده بود و حتی گاز اشک‌آور به داخل مدرسه پرتاب می‌کردند، در همین اوضاع یکی از آقایان آمد گفت یک دانش‌آموزی آمده پشت پنجره و مشتش را گره کرده و می‌گوید طلبه‌ها مقاومت کنید، ما هم هستیم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: در آن لحظه ما آنقدر خوشحال شدیم که یک نفر غیر طلبه هم آمده گفته ما هم هستیم اما اکنون ما پای تلویزیون نشسته‌ایم و می‌بینیم که در واشنگتن یا نیویورک چند صد هزار نفر آمده‌اند و علیه صهیونیست‌ها تظاهرات می‌کنند، در جاهای مختلف دنیا که شاید فکرش را هم نکنیم فریاد در حمایت از مردم مظلوم غزه بلند شده است و شور و نشاط‌شان در بیان شعائر ضد صهیونیستی از ما هم بیشتر است، ما روزهای سال ۵۴ را دیده‌ایم که با همراهی یک دانش‌آموز خوشحال شدیم و امروز این شرایط را می‌بینیم که میلیون‌ها نفر با مقاومت اسلامی همراه شده‌اند.

وی عنوان کرد: ایران قیام کرد، امام (ره) از تبعید آمد و انقلاب اسلامی پیروز شد، جهان قیام کند چه کسی می‌آید؟ امروز زمینه‌های جهانی ظهور منجی عالم بشریت در حال فراهم شدن است، ما به برکت اندیشمندان و دانشمندان متدین دانشگاهی با علم و دانش در این مسابقه جهانی جلو می‌افتیم، اگر نتوانیم جلو بیفتیم مردم دنیا حرف‌های قرآنی، دینی، ظهور، عدالت جهانی و اقامه نماز را هم نمی‌شنوند، اقامه نماز به معنای اقامه عدل جهانی است، ما همه این‌ها را با هم با پیشرفت‌هایی که خدا روزی‌مان می‌کند و برکاتی که خدا عنایت می‌کند خواهیم داشت.

همچنین در این مراسم دکتر حاجی جعفری، عضو هیئت علمی مهندسی هوافضا به نمایندگی از مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا سخنرانی کردند.

در پایان این مراسم از کتاب فقیه نو اندیش  که در خصوص شخصیت علمی و عملی آیت الله شیخ هاشم  مدرس قزوینی که مقام معظم رهبری از شاگردان ایشان بودند رو نمایی شد.