گزارشی از اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی در دانشگاه فردوسی مشهد

اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پارک های علم و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد با موضوع نظام ارتقا بهره وری در آموزش عالی(ناب) برگزار و و مسائل حوزه آموزش عالی اعم از موضوعات آموزشی، پژوهشی و صنفی فرهنگی در این اجلاس پیگیری شد.

گزارشی از اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی در دانشگاه فردوسی مشهد

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا؛ اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در دانشگاه  فردوسی مشهد برگزار و و مسائل حوزه آموزش عالی اعم از موضوعات آموزشی، پژوهشی و صنفی فرهنگی در این اجلاس پیگیری شد.

در روز اول و ابتدا این اجلاس مسعود میرزایی شهرابی سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد ضمن خیرمقدم به میهمانان درباره دانشگاه فردوسی صحبت کرد و گفت: این دانشگاه سعی دارد مطالبات مقام معظم رهبری همچون جریان‌سازی و رشد فعالیت های فرهنگی، علمی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی در مولفه های رشد اقتصادی و علمی را در این دانشگاه به سرانجام برساند.

علی شمسی‌پور سخنگوی وزارت علوم هم در این مراسم سخنرانی کرد، شمسی پور که قد و قامتش سوژه مجری برنامه شده بود، با اشاره به اغتشاشات سال گذشته در دانشگاهها گفت: هنر آموزش عالی این بود که با ابزار انضباطی مساله امنیتی را حل کرد.

وی با تحلیلی از دوره کنونی وزارت علوم آن را به ۴ قسمت ۴ ساله تقسیم کرد و گفت: باید سال اول را سال انتصابات بنامیم این سال مهمترین‌ مقدمه شروع کار بود.، متاسفانه سال دوم وزارت به اغتشاشات و مدیریت اغتشاشات گذشت و سال سوم، سال عملیات وزارت علوم است، سال چهارم نیز سال انتخابات خواهد بود که مسأله  فرود آرام و جمع بندی پروژه ها را خواهیم داشت.

دکتر قاسم عموعابدینی معاون وزیر علوم نیز با حضور در پنل و ارائه پاورپوینت، درباره برنامه‌های مختلف حوزه آموزش برای رؤسای دانشگاه‌ها به صحبت پرداخت.

عموعابدینی گفت: باید طرح استاد محوری را گسترش دهیم، ۵۹ درصد افزایش پذیرش دانشجوی دکتری به روش استاد محوری داشتیم، ۲۰ درصد از پذیرش آزمون دکتری هم استاد محور شده است، این کار باید توسعه یابد.

وی افزود: آئین نامه ای داریم که رئیس جمهور دستوری دادند، اگر ابلاغ شود تحول بزرگی در زمینه اشتغال دانش آموختگان ایجاد می شود، آیین نامه بورس هم داریم که دانشجویان براین اساس جذب بورس می شوند، آیین نامه کارورزی و کارآموزی هم اگر ابلاغ شود بودجه بورس تامین می شود.

عموعابدینی همچنین درباره ضرورت ایجاد دانشگاه حکمت بنیان گفت: دانشگاه حکمت بنیان دانشگاه خاص جمهوری اسلامی در سطح دنیاست چرا که حکیم پروری خاص ایرانی ها بوده است. دانشگاه و پژوهشگاه ها به من نامه زدن که ما میخواهیم حکمت بنیان شویم، ۳۰ دانشگاه جمهوری اسلامی باید به مدل دانشگاه حکمت بنیان تبدیل شوند، در این راستا هر چند سال نشان حکیم را به افراد اعطا می کنیم.

در پنل بعدی دکترهاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان و معاونانش به ارائه صحبت‌هایی درباره مسائل صنفی و فرهنگی دانشجویان پرداختند.

داداش پور گفت: دانشجویان نمونه ملی از سال آینده از میان دانشجویان سرآمد انتخاب می شوند و هدف این است تا می توانیم موضوع دانشجوی سرآمد را فراگیر کنیم.

وی همچنین از طراحی المپیادهای مختلف خبر داد و گفت:  ثبت نام المپیاد ورزش های فناورانه از اول اسفند آغاز می شود، با این المپیاد توجه به حوزه فناوری را نشان دادیم و این المپیاد را در ۳ حوزه را تعریف کردیم؛ ورزش های رباتیک، ورزش های دیجیتال و نوآوری و فناوری در حوزه ورزش‌.

دکتر محمدمهدی مسعودی مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان نیز از نبود توازن در داوطلبان کنکور گروه های آموزشی مختلف خبر داد و گفت: تعداد داوطلبان تجربی در کنکور ۱۴۰۱ حدود ۵۸۰ هزار نفر بوده که نیمی از داوطلبان را دربرمی گیرد، با توجه به این آمار و تعداد داوطلبان گروه ریاضی و فنی به زودی باید نیروی فنی وارد کنیم.

وی ادامه داد: تعداد دانشجویان ایرانی در ترکیه بیش از ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر است و ۷۵ درصد آنها در دانشگاهی تحصیل می کنند که مورد تایید وزارت علوم و بهداشت نیست، همچنین در روسیه ۷ هزار و ۲۰۰ نفر دانشجوی ایرانی داریم که ۷ هزار نفر در پزشکی و دندانپزشکی درس می خوانند که مدارک بیشتر آنها هم مورد قبول نیست‌.

 دکتر محمدجواد سلمان پور معاون بورس و امور دانشجویان بین الملل سازمان امور دانشجویان هم با اشاره به ضرورت افزایش تعداد دانشجویان بین الملل گفت: اگر تعداد دانشجویان خارجی به ۳۲۰ هزار دانشجو برسد در تاریخ تشیع و انقلاب ثبت می شود، همچنین باعث تثبیت مرجعیت علمی کشور می شود، مرجعیت علمی هم راه را برای تحقق مرجعیت اقتصادی، مرجعیت سیاسی و غیره باز می کند بنابراین در نگاه میان مدت هر دانشجوی بین المللی دری را برای تامین منافع علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

دکتر صمد نژاد ابراهیمی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی‌ نیز در پنلی درباره امور پژوهشی صحبت کرد و گفت: بیشترین مشکلات پرونده‌های ارجاعی به کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش وزارتی این است که دانشجو یا هیأت‌علمی از قانون اطلاع نداشته است و این آرا خیلی بازدارنده نبوده است.

به گفته وی، آیین‌نامه‌‌های مرتبط با اخلاق در پژوهش مجدد موسسات ابلاغ شده است.

دکترمحمد خلج امیرحسینی رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی نیز در ابتدای صحبت‌هایش در راستای شعار اجلاس تبدیل خاک به انسان، هدیه‌ای قرآنی به رؤسای دانشگاه تقدیم کرد و از آغاز فراخوان جذب از امروز خبر داد.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم هم در حاشیه این اجلاس به خبرنگاران گفت: به محض تصویب و ابلاغ آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی که با رویکرد مورد نظر رهبر معظم انقلاب در حال تصویب است، کشتی آموزش عالی با بهره وری بسیار به جلو خواهد رفت.

زلفی گل افزود: خوشبختانه همانگونه که رئیس جمهور فرمود دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید اتاق فکر دولت قرار گیرند، یکی از برنامه هایی که در این اجلاس پیگیری می‌شود، هم اندیشی و اشتراک نظر و تبادل آرا میان روسای دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و پژوهشگاه ها است تا در این مسیر کمترین چالش را داشته باشیم.

در روز پایانی این اجلاس، دکتر علی خطیبی معاون وزیر علوم با تأکید بر اهمیت احداث مسکن دانشگاهیان گفت: وزارت علوم فعال‌ترین دستگاه در بحث ساخت مسکن است، بر اساس توافق با وزارت راه، اولویت اول فاقدین مسکن و اولویت دوم همه افراد برای کسب مسکن دانشگاهیان را مد نظر قرار دادیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار دستور آغاز ساخت مسکن کارکنان یک دستگاه با حضور رئیس جمهور و در جلسه شورای عالی مسکن طی هفته آینده در یک جلسه ویدیو کنفرانس داده خواهد شد. در این جلسه روند تغییر کاربری زمین های ۱۳ دانشگاه در ۸ استان انجام شده است، به دلیل اهمیت نخبگان و آموزش عالی دارد خود رئیس جمهور روند آغاز ساخت مسکن را اعلام می‌کنند.

دکتر شهاب جنابی دستیار وزیر علوم در امور مردمی‌سازی نیز از روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری درخواست کرد که پیرامون موضوع مردمی‌سازی تأمل داشته باشند و سازوکارهایی برای جلب مشارکت دانشگاهیان و مردم در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا و نظارت شناسایی و طراحی شود.

وی با بیان اینکه که در این زمینه با نقطه مطلوب فاصله داریم، گفت: انعکاس اقدامات در حال انجام درباره مردمی سازی و برنامه پیشنهادی قابل اجرا و برنامه‌ریزی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب از جمله اقداماتی است که روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری می‌توانند در زمینه مردمی‌سازی انجام دهند، بر این باوریم که برای ایجاد تحول در تحقق گام دوم انقلاب یه پای کار آوردن مردم و جلب مشارکت مردم نیاز داریم. 

دکتر امید رضایی‌فر مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم‌ هم از ایجاد کارگزاری هایی برای ارائه خدمات تجاری‌سازی در پارک‌های علم و فناوری خبر داد و گفت: در برخی موارد نمی توانیم نیازها را را به درستی و کارآمدی احصا کنیم، عناصر زنجیره تجاری از روانشناسی نیروی انسانی، تامین مالی، نظام اقتصادی و ارتباطات با خدمات پس از فروش و احصای نیازها از جمله وظایف این کارگزاری‌ها است و پارک ها را به مجموعه های اقتصادی متصل خواهد کرد.

دکتر مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور نیز گفت: ما در کشور نیاز و وظیفه داریم که نوآوری به سنت و روال تبدیل شود.

وزیر علوم در پایان این اجلاس توصیه‌هایی به رؤسای دانشگاه‌ها کرد و گفت: بهره‌وری آموزش عالی را جدی بگیرید، اگر ما شاخص های بهره‌وری آموزش عالی را نداشته باشیم عملاً در اجلاس فقط شعار داده‌ایم و ما نمی‌خواهیم این موضوع در حد شعار باقی بماند.

وزیر علوم همچنین از رئیس مرکز و نظارت و ارزیابی وزارت علوم درخواست کرد تا موضوع بهره‌وری را در ارزیابی رؤسای دانشگاه‌ها لحاظ کند و افزود: در اجلاس بعدی که ۱۰ نفر از روسای برتر دانشگاه ها معرفی می شوند موضوع بهره وری حتما لحاظ شود.

دکتر زلفی‌‌گل گفت: رؤسای دانشگاه‌ها به اسنادفرادستی توجه داشته باشند و آن‌ها را یاد بگیرند و در هر جلسه از شورای معاونان یک بخشی از اسناد فرادستی را ارائه کنند به‌عنوان مثال یک اسلاید از سند دانشگاه اسلامی را مرور کنند، یک مدیر یا  معاون دانشگاه  را ارزیابی کنید به او لوح هدیه ارائه دهید و افرادی که خوب کار می کنند را تشویق کنید و البته برعکس هم همین‌طور.

در اختتامیه این اجلاس چند تقدیر و تجلیل هم انجام شد، مراسم تقدیر از امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مسعود میرزایی شهرابی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و آریا شفقت رودسری رئیس دانشگاه علوم دریایی نوشهر برگزار شد.

امیر دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش هم گفت: بعد از ترک بندر، سیاسیون و نظامیان برزیل، بغض کردند و توییت زدند ما تا به حال، چنین سربازهایی را تجربه نکرده بودیم و این افتخار بزرگی برای ماست.

در این اجلاس از مستند خیر حوزه علم و فناوری نیز رونمایی شد.

همچنین محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تقدیر از خیرین آموزش عالی از عباس نوریان خیر این حوزه تجلیل کرد.

اجلاس بعدی رؤسای دانشگاه‌ها در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار می‌شود.